1. ALGEMEEN
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de diensten geleverd door en/of voor de BV MESO studiebureau en/of de BV MESO groep (waarbij laatstgenoemde BV ook optreedt onder de handelsnaam MESO landmeten), beiden met zetel te 1853 Grimbergen, Jan Mulsstraat 132 bus 201, RPR Brussel Nederlandstalige afdeling, BTW BE 0894.187.867 resp. BTW BE 0864.609.401, hierna aangeduid als de “Firma” of “MESO”, en maken integraal deel uit van de offerte, bestelling, verkoopovereenkomst en factuur en de klant wordt geacht er kennis van te hebben genomen. MESO studiebureau heeft als activiteit het voeren van een studiebureau voor het ontwerpen van weg- en rioleringsinfrastructuur (aanleg en heraanleg). MESO groep/landmeten heeft als activiteit de landmeetkunde. De contractuele relatie ontstaat met de respectieve Firma die de offerte, bestelbon, verkoopovereenkomst en/of factuur verzendt aan de klant.
1.2. In deze algemene voorwaarden wordt Consument gedefinieerd zoals opgenomen in artikel I.1, 2° van het Wetboek van economisch recht, en Onderneming zoals opgenomen in artikel I.1, 1° van hetzelfde Wetboek.
1.3. Afwijkingen aan deze algemene voorwaarden moeten uitdrukkelijk en schriftelijk door de Firma worden bevestigd op de offerte, bestelbon, verkoopovereenkomst en/of factuur.
1.4. De Firma behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te wijzigen. Bij elke wijziging zal de Firma de klant hierover minstens 30 kalenderdagen vóór de inwerkingtreding van de wijzigingen informeren via e-mail. De klant heeft het recht om, binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van deze kennisgeving bezwaar te maken tegen de voorgestelde wijzigingen. Als de klant bezwaar maakt, hebben zowel de klant als de Firma het recht om de overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van een opzegtermijn van 30 kalenderdagen. Als de klant niet binnen de 15 kalenderdagen na de kennisgeving bezwaar maakt, worden de wijzigingen geacht aanvaard te zijn door de klant. Deze algemene verkoopsvoorwaarden gelden vanaf 01/01/2025.
1.5. Enkel deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op deze overeenkomst, ongeacht eventuele algemene voorwaarden die de klant zou hebben.
2. OFFERTE, BESTELLING EN FACTUUR
2.1. Offertes hebben, onder voorbehoud van andersluidende bepaling, een geldigheidsduur van 30 kalenderdagen. De prijzen zijn gebaseerd op de alsdan toepasselijke kost voor lonen en diensten. Als deze wijzigingen ondergaan, behoudt de Firma zich het recht voor de prijzen op evenredige wijze aan te passen. Na het verstrijken van de geldigheidsduur heeft de offerte louter nog de waarde van een inlichting.
2.2. Een bestelling wordt geplaatst bij de Firma na ondertekening van de offerte, bestelbon en/of verkoopovereenkomst door de klant. Eventuele wijzigingen van de bestelling zullen altijd schriftelijk gebeuren na bespreking met de Firma en ondertekend moeten worden voor akkoord door de klant en de Firma. Wijzigingen doorgegeven via e-mail zullen niet aanvaard worden, behoudens als deze via e-mail of anderszins schriftelijk expliciet aanvaard/bevestigd werden door de Firma.
2.3. Alle facturen zijn betaalbaar binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de factuur. Alle betalingen dienen te gebeuren op ING-rekening BE87 3631 1553 2494 (MESO studiebureau) resp. BE79 3101 8634 1433 (MESO groep/landmeten).
2.4. In geval van betwisting van de factuur, dient de klant de factuur gemotiveerd te protesteren via aangetekend schrijven uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen (als u een Consument bent) of de 10 kalenderdagen (als u een Onderneming bent) na factuurdatum naar het adres van de Firma zoals vermeld in Artikel 1.1.
2.5. Bij gebreke aan betaling van de factuur op de vervaldag, wordt het gefactureerde bedrag vermeerderd met de verwijlintresten. Bent u een Onderneming, dan past de Firma een intrestvoet toe van 1% per maand en is deze intrest verschuldigd van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling. Bent u een Consument, dan past de Firma hiervoor de wettelijke intrestvoet toe die van toepassing is op de vervaldag van de desbetreffende factuur en zal deze gerekend worden vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop een 1ste betalingsherinnering verzonden werd, tenzij de schuld betaald werd binnen de 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de 3de werkdag na het verzenden van de herinnering. Daarenboven is de klant ertoe gehouden een forfaitaire schadeloosstelling te betalen. Bent u een Onderneming, dan bedraagt deze schadevergoeding 10% op elk onbetaald gebleven factuurbedrag, eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling, met een minimum van € 50, onverminderd het recht van de Firma om meerdere schade en nadelen te bewijzen. Bent u een Consument, dan bedraagt deze schadevergoeding, bij het onbetaald blijven na verzending van een 1ste herinnering zoals hiervoor uiteengezet, (i) € 20 als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan € 150, (ii) € 30, vermeerderd met 10% van het verschuldigde saldo op de schijf tussen € 150,01 en € 500 als dit saldo tussen € 150,01 en € 500 is, of (iii) € 65, vermeerderd met 5% van het verschuldigde saldo op de schijf boven € 500 en met een maximum van € 2.000 als het verschuldigde saldo hoger dan € 500 is. De Firma zal daarnaast eventuele buitengerechtelijke kosten kunnen verhalen op de klant, voor zover deze kosten redelijk en noodzakelijk zijn en in verhouding tot het onbetaalde factuurbedrag staan. Bent u een Consument, dan zijn dezelfde verwijlintresten en schadebeding van toepassing bij laattijdige terugbetaling door de Firma.
2.6. De niet-betaling van een factuur op de vervaldag of de niet-naleving van een overeengekomen afbetalingsplan brengt de onmiddellijke opeisbaarheid van alle openstaande facturen, zelfs de niet-vervallen, met zich mee, zonder rekening te houden met voordien toegestane betalingsvoorwaarden.
2.7. Bij niet-betaling van de door de klant verschuldigde bedragen behoudt de Firma zich het recht voor de werkzaamheden op te schorten tot vereffening van de nog openstaande schuld. De klant heeft in dit geval nooit recht op schadevergoeding.
2.8. De aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie (hetzij minnelijk, hetzij gerechtelijk), staking van betaling of elk ander feit wijzen op de insolvabiliteit van de klant, heeft voor gevolg dat de facturen voor de geleverde diensten onmiddellijk opeisbaar zijn.
3. PRIJZEN
3.1. Alle prijzen zijn in euro en exclusief BTW en andere taksen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
3.2. Taksen en heffingen in verband met de verkoop zijn ten laste van de klant zoals van toepassing op het ogenblik van de facturatie. Als van overheidswege de toepasselijke BTW-normen zouden worden gewijzigd, is de klant gehouden deze eventuele meerkosten te dragen.
3.3. Meerwerken en werken in regie zullen gefactureerd worden aan het toepasselijke uurtarief.
4. LEVERING
4.1. De levering omvat hetgeen vermeld is op de goedgekeurde offerte, bestelbon of verkoopovereenkomst, die bindend is voor de klant en voor de Firma.
5. TERMIJNEN
5.1. De leverings- en andere termijnen zijn altijd bij benadering en zonder enige verbintenis van de Firma. De niet-naleving ervan kan nooit aanleiding geven tot een schadevergoeding of tot het annuleren van de overeenkomst.
6. KLACHTEN OF BETWISTINGEN
6.1. De klant is verplicht met bekwame spoed na levering van de bestelde diensten te onderzoeken of de Firma de overeenkomst deugdelijk is nagekomen en is voorts gehouden de Firma terstond, doch uiterlijk binnen 30 kalenderdagen (als u een Consument bent) of 10 kalenderdagen (als u een Onderneming bent) na levering, in kennis te stellen via aangetekend schrijven naar het adres van de Firma zoals vermeld in Artikel 1.1, van de eventuele geconstateerde gebreken. Als dit niet gebeurt, wordt de Firma geacht aan haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst te hebben voldaan.
6.2. Elke eventuele aansprakelijkheid van de Firma beperkt zich tot het daadwerkelijk betaalde bedrag van de niet-conforme bestelling.
7. OVERMACHT
7.1. Als vóór of tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat (verdere) uitvoering van de overeenkomst voor de Firma niet mogelijk is als gevolg van overmacht, heeft de Firma het recht, zonder alsdan tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, de uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel de overeenkomst te ontbinden.
7.2. Als overmacht zal gelden, elke omstandigheid buiten toedoen van de Firma, waardoor de normale uitvoering van de overeenkomst wordt verhinderd waarbij met name wordt gedacht aan stakingen, noodweer, lock-out, brand, machinebreuk, ongeval, sociale conflicten, epidemie, pandemie, oorlogen, molest- brand- en waterschade, defecten aan machinerieën, bedrijfsstoringen, energiestoringen, belemmering of vertraging in/van het transport van materialen, het ontbreken van enige via overheidswege te verkrijgen vergunning, maatregelen van de overheid en ook de gevolgen hiervan, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de internetsite. Tevens wordt als overmacht beschouwd het niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen door de leveranciers van de Firma en in het algemeen alle andere gebeurtenissen buiten de controle uit van de Firma om.
8. AANSPRAKELIJKHEID
8.1. De Firma streeft ernaar om diensten van hoge kwaliteit te leveren aan haar klanten. In het geval dat een dienst niet voldoet aan de redelijke verwachtingen van de klant of gebreken vertoont, verbindt de Firma zich ertoe om, in overeenstemming met de toepasselijke consumentenbeschermingswetten, de volgende remedies aan te bieden:
Een terugbetaling van het aankoopbedrag.
Deze remedie is aanvullend en doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de Consument, inclusief maar niet beperkt tot het recht op een adequate schadevergoeding bij gebreken die niet door terugbetaling kunnen worden verholpen. Deze schadevergoeding kan maximum het drievoudige van het factuurbedrag bedragen, rekening houdend met de aard en de directe gevolgen van de schade.
Bent u een Onderneming, dan zal de eventuele contractuele of buitencontractuele aansprakelijkheid van de Firma voor verlies, schade, kosten of uitgaven ontstaan in verband met de uitvoering van de diensten, met uitzondering van bedrog, in elk geval beperkt zijn tot het bedrag van de dekking verleend door de aansprakelijkheidsverzekering van de Firma. Een uittreksel van deze polis met de verzekerde bedragen kan op aanvraag bij de Firma bekomen worden.
De Firma erkent dat de beperking van aansprakelijkheid niet van toepassing is op schade veroorzaakt door haar opzet, bedrog of grove schuld, of in geval van lichamelijk letsel of overlijden waarvoor ze aansprakelijk gesteld wordt.
Ongeacht andersluidende wettelijke bepalingen, kunnen in geen geval de bestuurders, aandeelhouders, personeelsleden, medewerkers of onderaannemers van de Firma rechtstreeks of solidair met de Firma worden aangesproken door de klant.
8.2. In de veronderstelling dat de klant meent dat de aansprakelijkheid van de Firma in het gedrang is, dan dient hij de Firma daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen binnen de 30 kalenderdagen (als u een Consument bent) of de 10 kalenderdagen (als u een Onderneming bent) na vaststelling van het beweerde schade verwekkend feit, met een gedetailleerde omschrijving van de feiten die aanleiding hebben gegeven tot de schade, de geleden schade en een voorlopige schadebegroting. De Firma zal in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor eventuele indirecte schade die de klant zou ondergaan.
8.3. De Firma zal niet aansprakelijk zijn voor eventueel verlies, schade, kosten en/of uitgaven die op enigerlei wijze zouden ontstaan uit (bedrieglijke) handelingen of nalatigheden, weglatingen, onjuiste of onvolledige verklaringen of onrechtmatige daden in hoofde van de klant, diens bestuurders, zaakvoerders, werknemers, tussenpersonen en/of onderaannemers. De Firma behoudt zich het recht voor om de eventuele schade te verhalen op de klant.
8.4. De Firma is niet aansprakelijk voor handelingen of nalatigheden die plaatsvonden vóór de aanvang van de uitvoering van de diensten.
8.5. De Firma aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade ontstaan uit het gebruik van adviezen en/of documenten in een andere dan de door de Firma geleverde vorm en/of in andere situaties dan deze waarvoor de adviezen/documenten opgesteld werden.
9. OPZEG OVEREENKOMST – VERBREKING
9.1. In geval van verbreking van de overeenkomst door de klant, zal de vergoeding die aan de Firma verschuldigd is worden berekend op basis van de al door de Firma geleverde diensten en de al gemaakte kosten. Dit omvat:
De kosten voor de al uitgevoerde werkzaamheden tot aan het moment van opzegging.
Een redelijke vergoeding voor gederfde winst, met een maximum van 15% van het totaalbedrag van de bestelling.
9.2. Als de Firma de overeenkomst niet nakomt, is de klant gerechtigd op een soortgelijke vergoeding als diegene die de Firma van hem kan vragen als hij de overeenkomst niet nakomt.
10. AUTEURSRECHTEN
10.1. Het auteursrecht en het recht van tekening/model ten aanzien van de door de Firma ontworpen modellen, schetsen, plannen, grafische ontwerpen, foto’s en andere creaties en ook ten aanzien van de daarna vervaardigde exemplaren van het product, komen uitsluitend toe aan de Firma, tenzij anders schriftelijk overeengekomen, met het verbod op namaak, nadruk of wijzigingen.
De klant geeft hierbij uitdrukkelijk en ondubbelzinnig toestemming aan de Firma voor het gebruik van zijn/haar naam of logo voor publicitaire doeleinden, waaronder maar niet beperkt tot het vermelden op de website van de Firma, in brochures en op sociale media. Deze toestemming omvat:
Het gebruik van de naam of het logo van de klant in het kader van referenties.
Het plaatsen van werfborden aan de eigendom van de klant.
De klant heeft het recht om deze toestemming op elk moment in te trekken door een schriftelijke kennisgeving aan de Firma, zonder afbreuk te doen aan de rechtmatigheid van de verwerking op basis van de toestemming vóór de intrekking daarvan.
10.2. De klant verklaart tijdens de duur van de overeenkomst en gedurende een periode van 12 maanden erna geen samenwerking te zullen aangaan met personeel, klanten of leveranciers van de Firma, noch derden hiertoe aanzetten. Elke overtreding van dit verbod zal aanleiding geven tot een eenmalige forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van € 25.000, met het recht van de Firma op de werkelijk geleden schade te vorderen.
11. DOCUMENTATIE
11.1. In de mate dat de Firma wettelijk en/of contractueel gehouden is tot het bewaren van stukken van de klant, worden deze stukken niet langer bewaard dan de wettelijke/contractuele bewaringstermijn. Na het verstrijken van deze termijn kunnen de stukken zonder verwittiging van de klant vernietigd worden. De kosten van vernietiging kunnen aan de klant aangerekend worden.
12. GDPR
12.1. De Firma en de klant erkennen dat op de verwerking van persoonsgegevens in verband met een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon de Verordening (EU) 2016/679 (“GDPR”) en de privacy policy van de Firma van toepassing is.
12.2. De klant aanvaardt kennis te hebben genomen van de privacy policy en de toepassing ervan te aanvaarden. De meest recente versie van de privacy policy vindt u op onze website https://meso.be/index.php/privacypolicy/ of is te verkrijgen via het contactformulier op onze website https://meso.be/index.php/contact/. Voor alle vragen en inlichtingen kan u contact opnemen via het contactformulier op onze website https://meso.be/index.php/contact/.
13. BETWISTINGEN EN BEWIJS
Op alle overeenkomsten en rechtsverhoudingen waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is het Belgische recht van toepassing. In geval van geschillen die voortvloeien uit of die verband houden met deze overeenkomst of de uitvoering ervan, zullen partijen trachten deze geschillen in der minne te regelen. Als een minnelijke regeling niet mogelijk blijkt, wordt het geschil voorgelegd aan de materieel bevoegde rechtbank. De rechtbanken en hoven van het gerechtelijk arrondissement waar de Firma haar zetel heeft, zijn primair bevoegd. Echter, als de klant een Consument is, en als dit voor hem een onredelijke last zou vormen, kan de klant kiezen om het geschil voor te leggen aan een materieel bevoegde rechtbank dichter bij zijn woonplaats, mits dit binnen België is. Deze keuze dient binnen een redelijke termijn na het ontstaan van het geschil schriftelijk aan de Firma kenbaar gemaakt te worden.
13.2. Zowel de Firma als de klant aanvaarden elektronische communicatie (bv. e-mail) als bewijsmiddel.
13.3. De nietigheid van een van de clausules van deze algemene voorwaarden heeft niet tot gevolg dat het geheel van deze algemene voorwaarden nietig zou zijn.